- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Když skočím pro topící se dítě do vody (jsa solidární s jeho životem), absolutně mně nezajímá:
- zda máme jakýkoliv společný zájem
- zda bude v budoucnu solidární (a ani to nemohu odhadnout)
- nejsem si jist, že nesmí být riziko moje (starce, který má své za sebou) menší, než riziko zachraňovanéhio.
Ano, uvádím extrém solidarity. Jenže teze, které neplatí v extrémních případech neplatí obecně (jedna ze základních pouček logiky).
Solidarita a pomoc v krajní nouzi je rozdíl. Mají však společné jedno: člověk to musí udělat dobrovolně a mít i sám ze sebe trochu radost, když se něco dobrého povede. Už nějaký filosof řekl, že altruismus vlastně neexistuje. Jestli někdo někomu pomáhá, dělá to vlastně jen pro sebe. Že mu to bůhvíproč dělá dobře. Ta solidarita v budoucnu či minulost samozřejmě odpadá, protože k člověku v krajní nouzi se každý jen tak nenachomejtne, ledaže by ho předtím do vody sám strčil. A riziko se zvažuje vždycky. Aby tam skákal stařec, kterému studená voda způsobí smrt a utopí se oba, asi cenu nemá. Může však doplatit na riziko špatně odhadnutého rizika.
Každý, kdo kdy vysvětloval, jak zachránit topícího člověka, zdůrazňoval, že musí zachraňující dbát vlastní bezpečnosti a neohrozit svůj život. V otázce migrace to neplatí?
Velké přesuny obyvatelstva jsou vždy spojeny s riziky. I v dnešní době, kdy území nejsou dobývána armádami a bezprostředně kolonizována. Ukazuje se že ani jeden z evropských způsobů řešení migrace není úspěšný. Samozřejmě z nějakého procenta imigrantů vyrůstá elita ale co ta většina? Francouzi zkoušeli přímé začlenění a "pofrancouzštění", Britové opak. I sovětská cesta "z národů ať jsme různých" a nesmysl o "spojení proletářů všech zemí" krachla. Němci zkoušeli "gastarbeitermodel" a potom šup zpátky domů a jak to dopadá. Kancléřka sice mluvila o selhání multikulturalismu a tak nastoupila nová "syrská teorie". Nizozemsko, Belgie, Skandinávie - také nic pozitivního.
Nejsem naivní,určitá výběrová migrace je pozitivní nebo jí nelze bránit - např. když se pan Polický zamiluje do praktikující muslimky a pojme ji za ženu.
Solidarita utrrpěla nelidskou ránu, když v roce 2006 ČSSD změnila zákon o hmontné nouzi.