Jak rozumím slovům pana prezidenta o zbabělosti
Měkká síla, o které jsem se zmínil, je způsob dosahování politických cílů jinými než násilnými metodami. Na internetu můžete najít řadu článků na toto téma.
- http://www.literarky.cz/civilizace/89-civilizace/22284-ijeme-v-novem-svt-mkke-moci
- http://www.rozhlas.cz/cro6/komentare/_zprava/david-stahlavsky-mekka-sila-kremelskeho-objeti--1163265
Jak je vidět z obou odkazů, tento pojem je ve světě politiky již dlouho znám, a využívají jej jak západní státy, tak i Rusko. I když je to jen "měkká" síla, přece jen je to síla. Těžko lze tvrdit, že je třeba použít sílu k tomu, abychom někomu pomohli. Proto já osobně k jakémukoli použití síly přistupuji s nedůvěrou, že by se mělo jednat o nějaké dobrodiní. Vždy se jedná o metodu, jak zlomit něčí odpor.
Typickým příkladem měkké síly je i dobře známé vaření žáby. Žába neustále řeší problém, jestli růst teploty o desetinku stupně ještě snese, nebo jestli je lepší se rozhodnout k nepříjemnému vydání energie a vyskočit z vody ven. Podobně kos tahá žížalu a politici omezují svobody salámovou metodou.
V reálné politice je zcela přirozené, že lidé budou bránit své tradice a svůj způsob života před zničením. Tolerance jiných kultur, které jsou s tou naší neslučitelné, je nástrojem, jak toho dosáhnout. Nevím, jaké jsou konečné cíle skutečných vládců. Já bych se na jejich místě určitě zabýval snížením populace, aby byl na Zemi život příjemnější, bez nutnosti bojovat o zdroje. Zkusil bych zvolit nějaké ekonomické nástroje. Třeba daně z dětí místo přídavků. Ale to by asi neprošlo, proti tomu by se zvedl masový odpor. Proto byla zvolena metoda vyvolání nenávisti mezi lidmi. S pomocí měkké síly bude v demokratickém prostředí nenávist snadněji přijata. Účinek měkké síly spočívá v tom, že většinová společnost (přirozený odpůrce a obránce tradic) se přiměje k tomu, aby na tomto zničení sama spolupracovala. Jedním z prostředků měkké síly je totiž zneužití slovních spojení jako politická kultura, láska a tolerance. Jestliže si pod politickou kulturou představujeme aspoň nějakou poctivost, tak reálná politika má s tím jen málo společného a tolerance má k lásce také daleko. Tolerance spočívá v důvěře, že chybující jedinec někdy najde správnou cestu. Dokud ji nenajde, nemůžeme mu otevřít dveře a pustit si ho domů.
A jakou roli v tom má zbabělost? Cesta za jakýmkoli cílem nikdy není přímočará a příjemná. Vždy se vyskytují okamžiky, kdy člověk musí obětovat jistou část svého pohodlí nebo jistot, a strpět méně příjemné důsledky svých rozhodnutí, které jsou nutné k dosažení cíle, který je bez oběti jen těžko dosažitelný. Cílem nemusí být jen změna, ale i zachování hodnot. Hrdinstvím nazýváme jednání, kdy jedinec obětuje něco velmi významného, třeba život proto, aby prospěl společné věci. Zbabělost je, když člověk není ochoten obětovat ani velmi málo. Je pozoruhodné, jak někteří lidé hlásají lásku k uprchlíkům, ale do své rodiny by si žádného nenastěhovali. Tito lidé jsou tak zbabělí, že nejsou ochotni nést důsledky toho, když řeknou pravdu, že je nechtějí. To je totiž v rozporu s oficiálně hlásanými názory na to, jak by měli smýšlet dobří lidé. Oni chtějí vypadat jako dobří. Bojí se, že jejich přátelé jsou ještě zbabělejší než oni a kvůli názorům je odsoudí, zavrhnou je a sami se budou cítit o něco skvělejší. Je pro ně proto jednodušší zdůvodňovat, že bychom se o ty lidi měli postarat jaksi společně, za cizí peníze. Důležité tedy pro ně není postarat se sami, ale řvát "postarejme se všichni", zapojit do toho další lidi a schovat se v anonymitě vzniklého davu, skandujícího nádherná slova. George Orwell nepoužíval slovo mainstream, ale dost výstižné mi připadalo jeho líčení, jak se lidé cítí bezpečně ve řvoucím davu, když předstírají, že souhlasí s tím, co vyřvávají. Ten pocit bezpečí spojoval davy Hitlerjugend, prvomájové průvody, manifestační volby jednotné kandidátky a dnes se tím pocitem opájejí účastníci televizních diskusí v pořadech určených pro pranýřování politiků mainstreamem neoblíbených.
Jedením z největších projevů zbabělosti je právě manifestační vyjádření názoru. V roce 1950 pracovní kolektivy a dokonce skupiny pionýrů manifestačně požadovaly co nejpřísnější trest pro Miladu Horákovou, což nebylo o nic statečnější než loňská manifestační petice za odstoupení Miloše Zemana, nebo protesty umělců proti úspěchu skupiny Ortel. Vystoupení s osamoceným názorem, to je hrdinství a bylo jím vždycky.
Multikulturalismus je nástrojem tzv. měkké síly, která zbabělosti využívá. Využívá zbabělosti politiků i prostých lidí, kteří se bojí upozornit na problémy, které s sebou naočkování cizích mravů nese. Raději budou přizvukovat a přiloží ruku k neblahému dílu na svém zničení, protože jim tato činnost dnes umožňuje snáze si udržet obživu. Až problémy zesílí budou hledat důvody všude jinde, jen ne v sobě.
Podpora multikulturalismu je tedy projevem zbabělosti a tolerance je jen jedním ze zneužitých slov pro to, aby se člověk cítil být při tom ničení spasitelem.
Další články autora o toleranci:
Jan Hink
NE! z nás dělá to, co jsme. Tolerance ke všemu je sebevražda.
Výstižný reklamní slogan Budvaru umožňuje předpovědět, že islám ovládne celou Evropu. Je jedno, zda hodnoty jsou barbarské nebo ušlechtilé. Důležité je, zda lidé hodnoty považují za vlastní a jsou odhodlání je šířit.
Jan Hink
Srovnání islamofobie a covidofobie. Zuřivá tolerance versus zuřivý boj.
Ne každý muslim je terorista, ne každý infikovaný má příznaky, natož aby umřel. Vláda řídí opatření hůř, než kůň s klapkami na očích. Nejdřív hot, potom čehý. Místo radosti z promořování, tu máš roušku přes hubu!
Jan Hink
Rovnost větší, než za komunismu
Každý týden mě nadzvedne nějaká kauza, ve které soud rozhodl pro mě nepochopitelným způsobem. Řidič v Praze má mít stejně peněz jako v Kotěhůlkách. Dalším krokem bude nejspíš sjednocení povinného pojištění, hustoty dopravy atd.
Jan Hink
Se záchranným fondem EU se bude hospodařit pěkně po bolševicku
Každý podle svých schopností, každému podle jeho potřeb. Budeme platit podle svých schopností, ale nebudeme rozhodovat o tom, na jaké potřeby a komu budou peníze darovány. EU zabíjí víc much jednou ranou.
Jan Hink
Kdo není lempl, je rasista?
V užitečné práci je těžší dosáhnout úspěchu. Proč by se neužiteční namáhali, když jim jako škůdcům nabízejí víc za příslušnost k utiskovaným menšinám nebo za jejich okázalou podporu? Jsme ochotni se proti škůdcům také spojit?
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině
Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...
Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců
Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...
Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině
V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...
Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie
Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...
- Počet článků 122
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1629x